BAAS in het kort

In elk dorp, in elke wijk en in ieder buurtschap van Nederland wonen kinderen. Kinderen met eigen ideeën, plannen en dromen. Met BAAS dagen welzijnswerkers kinderen uit om na te denken over maatschappelijke thema’s in hun eigen leefomgeving.

Met een tablet op zak werft de BAAS-coach actief kinderen om deel te nemen aan het BAAS spel. Want de kracht van kinderen is onmisbaar voor verandering en aanstekelijk. Het verbindt ouders, opa’s en oma’s, vriendjes en vriendinnetjes. BAAS is een augmented reality game dat kinderen activeert om op een speelse en leuke manier na te denken over bijvoorbeeld armoede, gezondheid, de eigen leefomgeving, veiligheid etc. Want kinderkracht biedt kansen voor verandering!

Het spel daagt kinderen uit met verschillende vragen en het spelen van spelletjes. Kinderen ontwerpen hun eigen Bonny de hond en gaan met het hondje hun eigen straat in, botjes vangen en touwtrekken. Op verschillende punten in hun straat krijgen de kinderen vragen op hun tablet over een maatschappelijk thema. Door het spelen en beantwoorden van die vragen gebeurt er iets in het brein. Het wordt geactiveerd om over een specifiek onderwerp na te denken. Na het spel is er een brainstorm, waarin kinderen en ouders een project bedenken, dat ze samen met de BAAS-coach kunnen uitvoeren. Het idee moet samenhangen met het thema en gericht zijn op de eigen leefomgeving.

Maar nadenken is niet genoeg, wel een goed begin. Nadat kinderen het spel hebben gespeeld, zijn hun gedachtes over het specifieke maatschappelijke onderwerp volop in gang gezet. De BAAS-coach activeert de kinderen vervolgens om positieve ideeën te benoemen rondom het thema.

En dan gaat het echte werk van start! Kinderen voeren zelf hun idee uit en, erg belangrijk, blijven de BAAS van hun eigen idee. De lokale gemeente, welzijnsorganisatie of woningcorporatie zorgt voor financiering en ondersteuning van BAAS en de ideeën van kinderen!